Zoeken
Menu
Project van de maand: ​Renovatie Barbizon: logistieke uitdaging Tekst: Marion de Graaff - Foto: Installatiebedrijf INCO

Installatiebedrijf INCO uit Alkmaar werd gevraagd om een omvangrijke klus te klaren. Inhoudelijk is het werk gesneden koek voor deze totaalinstallateur, maar de logistieke operatie bleek een puzzel die om creatieve oplossingen vroeg. “Heel bijzonder, zo’n nachtelijke hijs-sessie!”

Engineer Brian Ros begeleidde het ontwerpproces en is volop met het project bezig. Hij vertelt: “We zijn begonnen in week 1 van dit jaar en het project moet begin april worden opgeleverd. Het gaat om het NH Barbizon Palace in hartje Amsterdam, een hotel van zes verdiepingen hoog met in totaal 264 kamers. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van het ketelhuis en van de riolering en uit het renoveren van de hotelkamers en de gangen. Dat betekent in de praktijk dat het hele hotel wordt aangepakt. Dat was nodig ook, want het is jarenlang zeer intensief gebruikt.”

Lean-planning

Aanvankelijk had het hotel de wens om gedurende de renovatie open te blijven. Ros: “Daar is uiteindelijk van afgezien. Doordat het hotel niet open bleef tijdens de renovatie is de bouwtijd van vijf maanden ingekort naar drie maanden. Om dat te kunnen halen, hebben we met alle partijen samen een strakke lean-planning gemaakt.”

Uitdaging

Omdat de renovatie het totale hotel betreft, en omdat het midden in de stad ligt, waren er een aantal ‘uitdagingen’. De aanvoer van zowel mensen als materiaal bijvoorbeeld. Op een gegeven moment hadden we er zestig man rondlopen. We hebben er busjes bij moeten regelen die de mannen ’s ochtends afzetten, overdag in de parkeergarage werden gezet om de mannen  ’s avonds weer op te halen. En dan de benodigde spullen. Dat is echt een verhaal apart. Het ketelhuis op het dak was zeer verouderd. We hebben het volledig leeggehaald en alle componenten één op één vervangen en gezorgd dat er de nodige besparingen werden doorgevoerd. Zo is er geen gewone pomp geplaatst, maar een toerengeregelde pomp. Het leidingsverloop is hier en daar wat aangepast. Het grappige is dat we ’s nachts zijn gaan hijsen om alle componenten op het dak te krijgen. Overdag was het daar veel te druk en dus te gevaarlijk voor. 

Kant en klare pakketten

Voor het renoveren van alle hotelkamers hebben we een verhuisbedrijf ingeschakeld. Zij leverden ‘s avonds per kamer alle benodigde materialen af in kant en klare pakketten, zodat wij er ’s ochtends mee aan de slag konden. Wij hoefden dus zelf geen spullen mee te nemen. Dat was een inventieve oplossing en dat werkt prima. 

Riolering

De riolering hangt aan het plafond en we vervangen alleen de buizen op de begane grond en in de kelder. In de loop van de jaren zijn er wel de nodig aanpassingen geweest en heeft een technisch beheerder het onderhoud gedaan en de installaties bijgehouden. Maar het was nu echt tijd voor groot onderhoud. Niet alleen de technische installaties worden aangepakt, maar de uitstraling krijgt ook een upgrade. Het oogt straks weer helemaal modern en netjes.

Duurzame versies

Op allerlei vlakken wordt gerenoveerd: de waterinstallatie, vuilwaterafvoer, sanitair, gasinstallatie, cv-installatie, luchtbehandelingsinstallatie, meet- & regeltechniek, elektrotechnische installatie, verlichting, data en ICT-installaties, brandmelding- en ontruimingsinstallatie, en video- en intercominstallatie. Op bijna alle onderdelen kon worden bespaard, simpelweg omdat de moderne versies veel duurzamer zijn. Dat geld onder andere voor de fancoilunits, maar ook voor verlichting, en andere zaken. “Het is een pittige klus”, zegt Ros lachend. “Maar het hotel kan er straks weer jaren tegen!”

Ook interessant