Zoeken
Menu
Begin nou eens met de noodverlichting! Foto: Shutterstock

Minder afhankelijk van aannemers, een vaste stroom van inkomsten en waardestijging van je bedrijf. Wie wil dat nou niet? Dat kan! Als je bijvoorbeeld noodverlichtingsonderhoud serieus gaat oppakken.

Ik hoor vaak van installateurs dat ze wel voldoende werk hebben maar dat ze meer planbare uren zouden willen: “De loodgieters hebben het maar gemakkelijk, met al die onderhoudscontracten voor cv-ketels.” Noodverlichtingsonderhoud geeft de installateur deze kans.

Veel installateurs doen al onderhoud van noodverlichting bij bestaande klanten. Wanneer er iets defect is, repareren ze dit. Structureel, op contractbasis, zien we het toch nog weinig gebeuren. Dit terwijl er van de circa 14 miljoen noodverlichtingsarmaturen (!) in Nederland,  maar ongeveer 1 miljoen op contractbasis worden onderhouden.

Waarom pak je dit niet structureel op?

Er zitten alleen maar voordelen aan het structureel aanbieden van noodverlichtingsonderhoud:

  • Vooraf zekerheid van werk en inkomsten
  • Beter planbare uren
  • Waardevermeerdering van je bedrijf
  • En het allerbelangrijkste: doordat je ieder jaar een kijkje in de keuken van je klant krijgt, kun je waarschijnlijk nog veel meer voor hem betekenen!

Maar hoe ga je dit oppakken binnen je bedrijf?

Bij ons initiatief De Noodverlichtingspecialist helpen we de installateurs die zich bij ons willen aansluiten met een Noodverlichtings-Plan Van Aanpak.

De basis:

  1. Breng de kennis over noodverlichting op peil binnen je organisatie, bijvoorbeeld door het laten volgen van gecertificeerde training.
  2. Zorg dat je standaard prijzen hebt om je offertetraject te vereenvoudigen.
  3. Zorg voor commercieel goed leesbare offertes zonder al te veel technisch geneuzel.
  4. Zorg voor een juridisch kloppend maar leesbaar contract.

Het commerciële proces:

  1. Zorg dat je duidelijk kunt maken waarom de klant noodverlichting moet laten controleren op contractbasis. Denk aan: Het is verplicht, men is verantwoordelijk voor goed-werkende noodverlichting en men wil toch eigenlijk ontzorgd worden?
  2. Breng bestaande klanten waar je nu al noodverlichting controleert in kaart en benader deze met het contractvoorstel.
  3. Selecteer bedrijven en instellingen in de omgeving die wel noodverlichting hebben, maar dit waarschijnlijk nog niet laten controleren (mkb-bedrijven tot 250 medewerkers, gemeentelijke instanties, scholen en horecagelegenheden).
  4. Maak bekend in je regio dat jouw bedrijf de aangewezen partner voor noodverlichting is (door middel van persbericht in regionale kranten en sites, e-mailnieuwsbrieven en flyers).
  5. Vertel bij iedere presentatie bij businessclubs, netwerkbijeenkomsten en dergelijke dat jij het bedrijf bent voor noodverlichting-onderhoud.

Aan de slag!

Wanneer je bij klanten komt om noodverlichtingsonderhoud te doen, zorg dan dat je dit foutloos en efficiënt doet. Doe de inventarisatie bijvoorbeeld met speciale voor noodverlichtingsonderhoud gemaakte apps zoals Checkmore.

Wanneer jij je meer gefocust bezig gaat houden met noodverlichting, zul je merken dat je meer contracten, meer nieuwe klanten en beter planbaar werk gaat krijgen. Als jij het niet, doet een ander het wel bij ‘jouw‘ klant.


Ook interessant