Zoeken
Menu
Sanitair: veel keuze, maar niet kiezen Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip, Beeld: Pixabay.com

Op het gebied van sanitair is altijd wel wat gaande. Het zijn trends en ontwikkelingen die de branche in beweging houden. Nu consumenten over het algemeen meer geld te besteden hebben, willen ze veel te kiezen hebben. Maar keuzes maken? Dat doen ze liever niet.

Mensen hebben graag veel te kiezen, maar aan de andere kant willen ze geen keuzes maken. Dat zit zo: sanitair is al lang geen kwestie meer van alleen maar functioneel. Het gaat om gemak en duurzaamheid, maar ook om luxe en uitstraling. En op al die vlakken zijn er verschillende opties. Consumenten vinden dat prettig en oriënteren zich graag uitgebreid op wat er allemaal te koop is. Maar de tijd van compromissen is voorbij. Wil zij een douche en hij een bad? Houdt hij van paars en zij van geel? Wenst zij een stoomcabine en hij een stortdouche? De uitkomst is steeds vaker: dan doen we het allebei.

Slimme combinaties

Om verschillende onderdelen in de badkamer kwijt te kunnen moet een installateur creatief zijn. Het is soms een kwestie van passen en meten. Gelukkig denken fabrikanten mee, zij komen steeds vaker met compacte producten of met slimme combinaties. De twee-in-een bad/douche bijvoorbeeld. De inloopdouche is bekend, het instapbad – bad met een deurtje – ook. En nu zijn die twee ook als combinatie op de markt gebracht. Dat scheelt ruimte in de badkamer, maar heeft wel alle voordelen. De innovatieve douche-wc kun je zien als een moderne samentrekking van een bidet en toilet. Een kant en klare badombouw betekent dat er niet getegeld hoeft te worden en biedt mogelijkheden voor een gladde, stijlvolle afwerking. Fabrikanten spelen dus handig in op trends en komen met nieuwe producten. Ook stemmen ze onderdelen steeds meer op elkaar af en breiden ze hun assortiment uit. Op die manier wordt een fabrikant een totaalaanbieder, die alle verschillende onderdelen voor de badkamer kan leveren. Fabrikanten zijn zich er ook steeds meer van bewust dat sanitair behalve functioneel ook mooi moet zijn. Ze werken daarom vaker met designers, die een product vormgeeft en op die manier de esthetische kant van een product bepaalt.

Rol van installateurs

Voor installateurs is het noodzakelijk om op de hoogte te zijn van wat er verschijnt, maar ook om te weten hoe dat installatietechnisch in elkaar zit. Wie up to date productkennis heeft én de bijbehorende specifieke vaardigheden die nodig zijn om die producten te installeren, heeft een voorsprong. Consumenten weten zelf vaak heel goed wat ze niet willen. Over wat ze wel willen, zijn ze niet altijd even zeker. Soms komt dat omdat ze voor- en nadelen niet goed kunnen afwegen of geen realistisch beeld hebben van de balans tussen wensen en mogelijkheden. Of omdat ze niet van het bestaan van sommige innovaties of producten op de hoogte zijn. Daarin speelt een installateur een hele belangrijke rol. Een vakman die zijn klanten goed kan adviseren en hen op nieuwe producten kan wijzen, wordt zeer gewaardeerd. En dat geldt zowel voor gemak als duurzaamheid als voor luxe en uitstraling. In de afgelopen jaren leken internet en webshops concurrerend voor sanitair-installateurs. Dat blijkt toch niet zo te zijn. Er is een groep consumenten die liever zelf een badkamer samenstelt, de onderdelen thuis laat bezorgen en dan een installateur vraagt om een en ander aan te sluiten. De andere groep legt alles graag in handen van de installateur en wil ontzorgd worden. Dat laatste type consument is al een tijdje aan het groeien en dat komt vooral omdat de crisis verleden tijd is. 

Ook interessant