Menu
Voetballen in Qatar… is dat een bewuste, kritische keuze? Foto: Shutterstock

In 2022 wordt het WK Voetbal in Qatar gespeeld. Als de plannen van de FIFA doorgaan, vindt dit sportevenement gewoon plaats in de zomer, als het daar 50° is. Dat lijkt u wat warm voor de voetballers? De wereldvoetbalbond heeft een oplossing: voetballen in afgesloten - gekoelde - stadions.

Als directeur van Blygold Lab werd mij onlangs in het tv-programma “Bedrijf in Beeld” van RTLZ gevraagd of dit mogelijk was. “Absoluut”, antwoordde ik, “als ze in Dubai een overdekte skibaan van 800 meter kunnen bouwen, dan draaien ze hun hand voor dit soort uitdagingen niet om”. “Maar dit vergt dan toch een sloot energie”, probeerde de interviewer nog. “Klopt, maar dat hebben ze daar genoeg!”

 Je zou bijna zeggen: “helaas genoeg”, want wie bewust en kritisch omgaat met energie, komt met andere oplossingen voor het voetballen in de hitte, zoals het verplaatsen van het WK naar de winter of - nog beter - naar een minder warm land. Maar blijkbaar denkt niet iedereen anno 2013 in termen van duurzaamheid en verspilling. En dat is niet alleen eigenaardig, maar vooral ook teleurstellend. Want juist nu hebben we mondiaal de kans een wereld te creëren die gaat voor kwaliteit van leven/leefomgeving. Door zuinig en efficiënt om te gaan met energie en water, maar ook door eerlijk, ambachtelijk en lokaal geteeld voedsel te eten, zorgen we niet alleen beter voor onszelf, maar ook voor moeder Aarde en dus voor toekomstige generaties.

 Steeds meer mensen kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid. Organisaties en bedrijven die zich op dit gebied onderscheiden, doen het opvallend goed in deze economisch sombere tijd. Zo was ik vorige week in Vroeg in Bunnik, een restaurant dat pure, ambachtelijke streekgerechten serveert en dat bijna altijd tot de laatste plaats bezet is. Daar geen kiloknallers, maar zorgvuldig gekozen ingrediënten die zonder E-nummers en andere poespas zijn bereidt. En zie, de klant voelt zich aangesproken en komt maar al te graag.

 Ook in onze HVAC-markt, zien we een vergelijkbare trend. Eindklanten krijgen steeds meer oog voor kwaliteit en (eind)resultaat. Niet louter de laagste prijs staat centraal, maar ook factoren als efficiency, duurzaamheid en milieubelasting tellen inmiddels nadrukkelijk mee. En terecht, want veel voor weinig bestaat nu eenmaal niet. Zelfs niet in Qatar, ook al doen de sjeiks daar ons graag anders vermoeden.

Auteur: Ted Meij

Gerelateerde nieuwsartikelen

Gerelateerde producten