Menu

Vorige week was ik in Zuid-Korea, aanwezig bij de franchisemeeting van Blygold International, onze wereldwijde organisatie. Het was mijn eerste bezoek aan dit land en ik moet u zeggen: ik ben diep onder de indruk geraakt. De gedrevenheid, de discipline, maar ook de innovatieve kracht spat er vanaf! Wie denkt in een achtergebleven stukje Aziatisch continent terecht te komen, slaat de plank finaal mis. Integendeel, dit land is vooruitstrevender dan u en ik denken.

Zo is Zuid-Korea al jaren een van de belangrijkste producenten van hightech-goederen en kent het - net als Duitsland - een ijzersterke staal- en automobielindustrie, met aansprekende namen als Hyundai en KIA. Dat laatste automerk groeit in Nederland - en in Europa - al enige tijd behoorlijk spectaculair.

De reden hiervoor heeft ongetwijfeld te maken met de 7 jaar totale fabrieksgarantie die KIA geeft op al haar modellen. Overtuigd als het automerk is van haar kwaliteit en betrouwbaarheid, biedt zij dit haar klanten met trots aan. En die gaan ervoor, want zekerheid scoort hoog op de ladder van belangrijke koopmotieven.

In Nederland – en zeker ook in de vaderlandse HVAC-markt – gaan we sinds de crisis voor een ander koopmotief: prijs. De laagste aanbieder krijgt de opdracht. Terecht? Nee. Logisch? Ook niet, want er is helemaal geen crisis. Dat laten we ons vooral aanpraten. Zeker, we hebben het wat minder, maar elk decennium kent nu eenmaal haar periode van tegenspoed. Dit keer duurt het hooguit wat langer. En het kan nog langer gaan duren en vooral ook: ingrijpender worden, zolang we prijs boven kwaliteit blijven plaatsen. De huidige prijserosie in onze markt biedt voor geen enkel bedrijf soelaas en is voor diverse ondernemingen zelfs noodlottig.

Niemand profiteert van sterke prijsdalingen van 40%. Ook de klant niet, want hij weet zeker dat de kwaliteit die hij nu aan dienstverlening en producten koopt, een stuk minder is dan vroeger. Waar hij tot voor kort kon genieten van 5 tot 10 jaar onbezorgd comfort, klopt hij nu waarschijnlijk over 2 of 3 jaar weer aan.

Goedkoop is duurkoop, u en ik weten het. In Zuid-Korea weten ze het ook. Daarom kiezen ze daar voor kwaliteit, voor een normale prijs: niet hoog, maar zeker ook niet laag. In Korea klagen ze niet over een wereldwijde crisis, maar werken ze gewoon hard en ordelijk door. Wij zouden dat ook weer moeten gaan doen. Ik pleit niet voor terugkeer van de VOC-mentaliteit, maar wel voor terugkeer van onze handelsgeest. Toon lef, durf en wees onderscheidend. En kies voor kwaliteit, want dat zegeviert …uiteindelijk!

Auteur: Ted Meij

Gerelateerde nieuwsartikelen

Gerelateerde producten