Zoeken
Menu
Energie-technisch upgraden van oude LBK's loont! Foto: Shutterstock - Tekst: Ted Meij

Geld besparen willen we allemaal. Daarom nemen steeds meer facilitymanagers een onderhoudscontract voor hun luchtbehandelingskasten. Terecht, want waarom zou je een nieuwe lbk kopen als je de levensduur van een gebruikt exemplaar op deze manier met 10 tot 15 jaar kunt verlengen? Bovendien…, tegenwoordig kun je een luchtbehandelingskast ook (energie)-technisch laten upgraden. Dat is nog voordeliger, en het milieu profiteert er ook van!

Geld besparen willen we allemaal. Daarom nemen steeds meer facilitymanagers een onderhoudscontract voor hun luchtbehandelingskasten. Terecht, want waarom zou je een nieuwe lbk kopen als je de levensduur van een gebruikt exemplaar op deze manier met 10 tot 15 jaar kunt verlengen? Bovendien…, tegenwoordig kun je een luchtbehandelingskast ook (energie)-technisch laten upgraden. Dat is nog voordeliger, en het milieu profiteert er ook van!

Om met dit laatste te beginnen: als u serieus werk maakt van uw C02-footprint, denk dan even na als u een nieuwe lbk wilt kopen. Het vervangen van een gebruikte luchtbehandelingskast is vanuit milieu-oogpunt namelijk geen sinecure. Alleen al het demonteren en transporteren (horizontaal/verticaal) ervan, kost veel tijd, geld en C02-uitstoot. En dan heb ik het nog niet over de productie van een lbk en de plaatsing ervan bij u in het bedrijf (met eventuele werktuigbouwkundige- en elektrotechnische aanpassingen).

Neem van mij aan, het milieu juicht uw beslissing toe als u tot onderhoud overgaat en dus voor verlenging van de levensduur kiest. Het is net als met auto’s. Op dit moment is de Landrover Defender de auto met de laagste C02-footprint. Waarom? Omdat na 25 jaar, driekwart van deze vierwielaangedreven terreinauto’s nog steeds rondrijdt! Vergelijk dat eens met een standaard middenklasser, die door de gebruiker na drie jaar wordt ingeruild en waarvan de totale serielijn na 10 jaar ophoudt te bestaan! Zelfs al heeft deze auto een verbruik van 1 op 30, dan nog wint de Defender, omdat de totale energiekosten en milieu-uitstoot over deze periode veel lager zijn.

Maar wat nu als diezelfde Defender 1 op 25 gaat rijden? Dan wordt het wel erg lucratief, toch? Juist dit is nu mogelijk met een energie-technische upgrade van uw gebruikte lbk. Dan worden o.a. elektromotoren vernieuwd, evenals ventilatoren en batterijen. Ook kan er een warmte/terugwin-systeem worden geplaatst. Met als resultaat? Een luchtbehandelingskast, zo goed als nieuw. Eén die nog niet de helft kost van een nieuw exemplaar, maar wel vergelijkbare prestaties behaald en… het milieu veel minder belast. De keuze is aan u.

Auteur: Ted Meij

Ook interessant