Zoeken
Menu

Een wereldprimeur voor Nederland. Vorige week nam de gemeente Utrecht de eerste zogenaamde ‘Vehicle-to-grid-laadpaal’ in gebruik. Deze laadpaal voorziet niet alleen elektrische auto’s van stroom, maar slaat ook opgewekte zonne-energie op.

De weg lijkt nu echt vrij voor het opslaan van opgewekte energie door zonnepanelen. Langzaam verschijnen er steeds meer thuisaccu’s op de markt, waaronder de MyReserve, die Solarwatt onlangs presenteerde. Grote pluspunt van de ‘Vehicle-to-grid-laadpaal’ is dat deze niet alleen opgewekte zonne-energie opslaat voor later gebruik, maar ook elektrische auto’s van energie voorziet. Twee vliegen in één klap dus.

Kleine energiecentrale

De slimme laadpalen en zonnepanelen worden aan elkaar gekoppeld en de palen laden én ontladen vervolgens de accu van alle type elektrische auto’s, waardoor de auto ook gebruikt kan worden als energieopslag. “Of de zon nu wel of niet schijnt, dankzij deze wereldprimeur kunnen onze klanten in Utrecht altijd over duurzame elektriciteit opgewekt uit zon beschikken”, vertelt Marco Kruithof, manager Duurzaamheid & Vernieuwing bij Stedin. “De elektrische auto is door de slimme laadpaal voor het eerst geschikt voor tweerichtingsverkeer en wordt daardoor een kleine ‘energiecentrale’.”

Verdere uitrol

Netbeheerder Stedin stelde samen met de gemeente Utrecht, GE, Vidyn, Last Mile Solutions, Economic Board Utrecht en LomboXnet de eerste 20 palen in de Utrechtse wijk Lombok in werking. Alle partijen zijn vastbesloten om de slimme laadpalen verder over Nederland uit te rollen. “Nu moet het Rijk ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien”, aldus Lot van Hooijdonk, wethouder van Utrecht. “Om het grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring.”

Ook interessant