Zoeken
Menu
Aantal laadpalen groeit sneller dan aantal e-auto’s Foto: Shutterstock

Als het aan sommige politici ligt, rijden we binnen enkele jaren massaal elektrisch. De praktijkcijfers geven echter een heel ander beeld. Heeft de Nederlandse automobilist de stekker uit de elektrische auto getrokken?

Als je de registraties van elektrisch aangedreven auto’s afzet tegen alle registraties van nieuwe auto’s, dan blijkt 2016 geen jubeljaar te zijn geweest voor de aanhangers van e-mobility. Zo’n 6,4% van de nieuwe registraties betrof een volledig elektrische auto of een hybridemodel. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 9,7%. Het cijfer over het afgelopen jaar wordt ook nog vertekend door de registratie van liefst 11.292 elektrische en hybride auto’s in december, iets minder dan in alle 11 maanden hiervoor. De vraag is of al deze auto’s op de weg zijn gekomen of dat er nog een aantal bij dealers staan, zodat kopers nog kunnen profiteren van fiscale voordelen.

Hybride heeft de voorkeur

Vooral de hybride modellen zijn in trek. Want net als in de jaren hiervoor, zijn er bijna twee keer zoveel plug-in hybrides op kenteken gezet dan vol elektrische auto’s. In absolute aantallen gaat het om 3737 vol elektrische auto’s en 20.740 plug in hybrides. Daarnaast werden vorig jaar nog 10.548 hybride op de weg gezet die weliswaar een korte afstand elektrisch kunnen rijden, maar die niet via de stekker worden opgeladen. Eind 2016 telde de RDW 98.903 plug in hybride auto’s en 13.105 volledig elektrische auto’s. De cijfers over meerdere jaren laten zien dat na een start in 2014 met 3,9% en de piek in 2015 (9,7% van de nieuwe auto’s was geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven) is het aandeel ingezakt. Ligt Nederland hiermee op schema? Wat het aantal verkochte auto’s betreft niet. De ambities uit het Green Deal akkoord is dat tegen 2020 zo’n 10% van nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker. Met 6,4% zit Nederland daar nog ver vanaf.

Aantal laadpalen groeit door

Elektrische en plug in hybrides hebben laadpalen nodig. Daar zet de groei volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, wel door. Eind 2014 telde ons land 5421 publieke laadpunten en 6439 semi-publieke. Eind december 2016 waren er 11.768 publieke laadpunten en 14.320 semi publieke. Je kunt in Nederland daarnaast terecht bij inmiddels 626 snellaadpunten (stand eind februari 2017). Automobilisten die elektrisch rijden of in een stekker hybride, hoeven zich weinig zorgen te maken over een bezet laadpunt. Op een totaal aantal van 112.008 geregistreerde elektrische en plug in hybrides, zijn er 26.714 laadpunten publiek en semipubliek beschikbaar. Ongeveer één laadpunt voor elke vier elektrische auto’s. Het gebruik van al deze laadpunten verschilt onderling sterk. In Amsterdam zijn sommige laadpunten 70% van de beschikbare tijd bezet; bij laadpalen in andere regio’s staat soms nooit een auto op te laden.

Meest intensief in de wereld

Een interessante analyse van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland laat zien dat een laadpaal in Amsterdam maandelijks door gemiddeld 23,26 unieke gebruikers wordt benut. En die laden per sessie 9,83 kWh elektriciteit (stand juli 2016). In Den Haag zijn deze cijfers respectievelijk 10,5 unieke gebruikers en 8,66 kWh. Voor de hele Metropool Regio Amsterdam wordt een laadpaal door 12,27 unieke gebruikers benut om met gemiddeld 8,19 kWh elektriciteit de accu op te laden. Is Amsterdam kampioen elektrische rijden? De RVO zegt in een toelichting dat het hoge cijfer in Amsterdam deels komt door de vele deelauto’s in de stad. In Utrecht en Den Haag maken vooral vaste klanten gebruik van laadpalen. Overigens is de Randstad met 5600 laadpunten en 1,9 miljoen laadsessies in 2 jaar tijd wereldwijd de regio met een van de meest intensief gebruikte publieke laad-infrastructuren. En nog een laatste cijfer uit deze analyse: Van alle tijd die elektrische auto’s zijn aangesloten op een laadpaal, wordt minder dan 20% van de tijd benut om de accu op te laden. 

Tekst: Franc Coenen

Ook interessant