Zoeken
Menu
Veel belangstelling voor EV-trainingen Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Alfen

Elektrisch rijden is enorm in opkomst. En bij elektrisch rijden horen laadpalen. Daar krijgen installateurs hun handen aan vol, en leverancier Alfen springt daar op in door trainingen te verzorgen. ‘We starten elke twee weken een nieuwe klas’.

De geschiedenis van Alfen gaat ver terug. In 1937 werd de onderneming opgericht als ‘J. van Alfen’s fabriek van hoog- en laagspanningsapparaten’. Vandaag de dag richt het bedrijf zich op drie activiteiten: het bouwen van particuliere elektriciteitsnetten voor diverse bedrijven, de ontwikkeling, productie en installatie van modulaire energieopslagsystemen, en het ontwikkelen en produceren van laadstations voor elektrische voertuigen. Voor dat laatste onderdeel zijn ze marktleider in Nederland. 

Commercieel en technisch

Roj ter Bogt is coördinator van de EV-trainingen en legt uit: ‘We hebben het aanbod verdeeld in commerciële en technische trainingen. Installateurs komen hier voor die tweede categorie. Ze kunnen kiezen uit een basistraining waarin ze leren hoe ze laadstations moeten installeren. We gaan onder andere in op de bekabeling, de beveiliging, inbedrijfstelling, het configureren met behulp van de ACE Service Installer en onze nieuwe mobiel tool: myEve.  Het opleveren van een installatie komt aan bod maar ook het aanmelden van een laadpaal op een smart charging netwerk. Het is veel meer dan het trekken van een draadje; een laadstation maakt vaak deel uit van een netwerk, dus ook daar is kennis van zaken nodig.’

Laptop

Voor een e-installateur gaat het installeren van een laadpaal een stap verder dan de gebruikelijke werkzaamheden. Want naast het gewone gereedschap is er ook een laptop nodig voor het programmeren/configureren. Ter Bogt: ‘Dat vindt niet iedereen even gemakkelijk, maar met de nodige ondersteuning komen ze er allemaal wel uit. Na de basistraining kan er een experttraining worden gevolgd, waarbij onderhoud en problemen oplossen centraal staat. We gebruiken casussen om uitleg te geven over de producten en hun configuratie. De cursisten leren storingen zoeken en oplossingsrichtingen bepalen. We simuleren installatiefouten, generen errorcodes en leren hoe zulke situaties aangepakt moeten worden. Het zijn interactieve, praktische trainingen.’

Laadpleintechnologie

Er is veel belangstelling voor de trainingen. ‘Per training kunnen er tien deelnemers meedoen’, zegt Ter Bogt. ‘We krijgen veel installateurs binnen voor de technische trainingen. Dat kunnen zzp’ers zijn, maar ook monteurs van een groot installatiebedrijf. De commerciële trainingen worden onder andere gevolgd door projectleiders en -managers die grote projecten aangaan. EV wordt steeds vaker in een vroeg stadium in de plannen meegenomen. We spreken over laadpleintechnologie, waarbij een grote hoeveelheid laadpalen in een meer of mindere complexe configuratie samen moeten werken.’

Schoner milieu

De trainingen van Alfen gaan specifiek over hun eigen laadpalen. ter Bogt: ‘We hebben zelf verschillende typen voor verschillende toepassingen. De trainingen zijn er op gericht om in een dag kennis en vaardigheden over te dragen zodat deelnemers veilig en met vertrouwen hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dat lukt goed: we krijgen enthousiaste reacties op de trainingen. Het is mooi dat onze kennis en producten bijdragen aan een schoner milieu.’

Ook interessant