Zoeken
Menu
Met deze snellader zijn elektrische auto’s binnen 3 minuten weer onderweg Bron: Porsche

Eén van de grootste bezwaren wat betreft elektrische voertuigen is de oplaadtijd. Daarom hebben autofabrikanten BMW en Porsche de handen ineen geslagen en het onderzoeksconsortium Fast Charge opgezet. Binnen dit consortium wordt gewerkt aan een 450 kW snellader voor elektrische auto's. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

Het nieuwe laadsysteem heeft volgens BMW en Porsche een drie tot negen maal hogere laadcapaciteit dan huidige gelijkstroom snellaadsystemen. De nieuwe 450 kW snellader maakt het mogelijk een accu van een elektrische auto in minder dan 3 minuten voldoende op te laden om een afstand van 100 kilometer te kunnen rijden. De accu kan in een kwartier tijd tot maar liefst 80% worden opgeladen. 

Voor alle CCS stekkers

De eerste twee snelladers zijn onlangs geïnstalleerd in Jettingen-Scheppach, in de buurt van de snelweg A8 tussen het Duitse Ulm en Augsburg. Afhankelijk van het model kan het nieuwe ultrasnelle laadstation voor elektrische voertuigen worden gebruikt met 400-volt en die met 800-volt batterijsystemen. In elk geval wordt het laadvermogen automatisch aangepast aan de maximaal toegestane laadcapaciteit van het voertuig. De lader is geschikt voor elektrische voertuigen van alle merken met de Combined Charging System (CCS) Type 2 stekker, wat in Europa de standaard is.

Nieuwe mijlpaal

De nieuwe snelladers werden bij de onthulling getest met een Porsche met een 90 kWh accu en een BMW i3 met 57 kWh accu. De Porsche werd met een capaciteit van 400 kW geladen, waardoor de accu in het voertuig in slechts 3 minuten tijd voldoende kon worden opgeladen om 100 kilometer te overbruggen. Dit is volgens BMW en Porsche een nieuwe mijlpaal voor passagiersvoertuigen. Deze hoge laadcapaciteit is mogelijk dankzij het gebruik van een nieuw koelsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de temperatuur in de accucellen niet te hoog oploopt.

Gratis uitproberen

Het onderzoeksconsortium Fast Charge is opgezet door BMW en Porsche. Zij werken hierin samen met partijen als Allego, de toekomstige exploitant van de snellaadsystemen, Phoenix Contact E-Mobility - als leverancier van de laadtechnologie - en Siemens, expert op het gebied van elektrotechniek. Het consortium heeft voor het onderzoeksproject 7,8 miljoen euro subsidie gekregen van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur. De Fast Charge laadstations zijn momenteel gratis beschikbaar. 

Ook interessant