Zoeken
Menu
Meer dan een paal in de grond en wat draden aan elkaar knopen Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Reith Power.

Reith Elektrotechniek bestaat al ruim 130 jaar en kreeg een aantal jaar geleden het predicaat Hofleverancier. Dat het bedrijf helemaal bij de tijd is, blijkt uit de oprichting van zusterbedrijf Reith Power, dat zich toelegt op E-mobility.

‘Het is druk’, zegt Bas Reith, EV-specialist bij Reith Power. ‘Sinds maart geldt de verplichting om bij nieuwbouw en grondige renovaties alvast rekening te houden met laadpalen. Tien procent van de parkeercapaciteit moet daar al opgeleverd worden met laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. In 2025 gaat die verplichting ook gelden voor de bestaande bouw. We merken nu al dat er veel animo is. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt, de actieradius wordt groter, de prijzen van de batterijen en auto’s dalen: allemaal redenen waarom mensen overstappen op elektrisch rijden. Subsidies en andere regelingen maken het nog aantrekkelijker, dus het gaat hard met de laadpalen. Onlangs heeft de regering weer een subsidiepot ingesteld voor nieuwe elektrische auto’s voor particulieren; die was binnen no time leeg. En dan regent het aanvragen bij ons. Er zijn dan ook mensen die een berekening laten maken en daarna niet tot actie overgaan. Ze zijn wel erg geïnteresseerd, maar het is nog net niet het goede moment. Vaak stappen zij een ronde later alsnog in.’

Slim integreren

Bas Reith merkt dat er zich steeds meer spelers op de E-mobility markt wagen. ‘En dat zijn lang niet altijd specialisten’, zegt hij. ‘Veel bedrijven gaan het erbij doen, en dat varieert van autobedrijven tot installateurs. Maar om dit te kunnen doen, moet je echt wel kennis van zaken hebben. Het gaat verder dan een paal in de grond zetten en een paar draden aan elkaar knopen. Er komt heel wat bij kijken. En daarbij is iedere situatie weer verschillend, we plaatsen laadpalen bij mensen thuis, maar voor bijvoorbeeld bedrijfslocaties, vakantieparken en groothandels leggen we complete laadpleinen aan. De uitdaging is steeds om het systeem op een slimme manier te integreren in het energiemanagement als groter geheel. Voor veel  opdrachtgevers moeten we bijvoorbeeld een backoffice-systeem inrichten om de afgenomen stroom rechtstreeks met klanten of bezoekers te kunnen verrekenen.’

VVE’s

Reith krijgt veel vragen vanuit VVE’s. ‘Dat is best een ingewikkelde doelgroep. Ze nemen gezamenlijk beslissingen, en als er van de tien aangesloten huishoudens op dit moment één een laadpaal wenst, dan is de kans groot dat het niet doorgaat. Het is de kunst om vooruit te denken en alvast rekening te houden met ontwikkelingen in de toekomst. Besluiten ze alle tien om een laadpaal te laten installeren en regelen ze dat afzonderlijk, dan krijg je een wirwar van verschillende laadpalen en systemen die niet of slecht met elkaar communiceren. Het risico is dat de stroom dan niet goed wordt verdeeld, en dat kan toch gevaarlijke situaties lijden. Installeren is een vak, maar adviseren is ook heel erg belangrijk.’

Energieopslagsysteem

De markt is enorm, en de ontwikkelingen gaan hard. Wij volgen dit op de voet en proberen voor de blijven op de rest. ‘De verwachting is dat zonnestroom in combinatie met een energieopslagsysteem zoals een stationaire batterij of je eigen elektrische auto, in de nabije toekomst een grote rol gaat spelen. zegt Bas Reith tot slot. ‘Dat gaat ervoor zorgen dat elektrisch rijden nóg duurzamer wordt, en dus nog interessanter wordt.’

Ook interessant