Zoeken
Menu
Elektrische laadpalen in Europa: 3 slimme samenwerkingen Beeld: EVBox/ Chargepoint

Het gebruik van elektrische auto’s zit in de lift. Daar horen natuurlijk ook voldoende laadpalen bij. Overheden en bedrijven staan voor de uitdaging om op korte termijn voor een goede laadpaalinfrastructuur te zorgen. Slimme samenwerkingen in heel Europa dragen hieraan bij. Drie recente ontwikkelingen op een rijtje.

1. Open laadpalennetwerk: een mobiliteitsrevolutie

Nederland is koploper op het gebied van elektrisch rijden. Ieder jaar komen er duizenden gebruikers bij. Momenteel rijden er ruim 180.000 elektrische voertuigen rond en zijn er zo’n 33.000 publieke laadpalen. Om het opladen van je elektrische auto te vergemakkelijken, hebben het in Nederland opgerichte EVBox en het Amerikaanse bedrijf ChargePoint onlangs een overeenkomst gesloten. Hierdoor kunnen bestuurders van elektrische auto's van beide netwerken wereldwijd gebruik maken. Bestuurders hoeven door de samenwerking enkel geregistreerd te zijn bij één partij (EVBox of ChargePoint) om gebruik te maken van de publieke laadpalen van beide leveranciers.

Het is voor het eerst dat er in de wereld van elektrisch rijden een handreiking op dergelijke schaal wordt gedaan tussen twee leveranciers van laadpalen. De gedachte achter de samenwerking is één open laadpalennetwerk te creëren waar iedere elektrisch autobestuurder gebruik van kan maken. Beide partijen roepen andere laadpalenleveranciers op zich aan te sluiten bij het initiatief. “We zitten momenteel op een kantelpunt in de mobiliteitsrevolutie,” zegt Pasquale Romano, president en CEO van ChargePoint. "Deze overeenkomst past bij onze open netwerkfilosofie en onderschrijft onze toewijding om een algemeen bruikbaar laadpalennetwerk te bouwen”.

2. Snelladen tijdens de boodschappen

Fastned start binnenkort een pilot met de Duitse supermarktketen REWE. Bij 4 supermarkten worden snelladers geïnstalleerd om te testen of er voldoende animo is onder elektrische bestuurders om tijdens het doen van boodschappen te snelladen. REWE wil met de ontwikkeling de winkelervaring van haar klanten verbeteren en Fastned kan met de samenwerking een uitgebreid netwerk van supermarktlocaties toevoegen aan het bestaande netwerk.

3. Slimme laadpaal zorgt voor netstabiliteit en lage kosten

Oostende claimt de slimste laadpaal van Vlaanderen te hebben. Op de parkeerplaats van innovatie- en incubatiecentrum Greenbridge staat een laadpaal waarbij het opladen van de auto bijdraagt aan het wegwerken van stroomoverschotten op het hoogspanningsnet. Het gaat om een pilotproject van drie samenwerkende partijen: laadinfrastructuurbeheerder MobilityPlus, advocatenkantoor Elegis en het West-Vlaamse energiebedrijf Yuso.

De Vlaamse minister van energie Bart Tommelein: “Vooral op plaatsen waar auto’s langdurig geparkeerd staan, kan een slimme laadpaal een bijdrage leveren aan een stabiel elektriciteitsnet. De slimme paal zorgt dat auto’s pas worden geladen op momenten dat er een overschot aan elektriciteit is en de prijs dus het laagste is.” Bedrijven met een grote wagenvloot, maar ook particulieren thuis kunnen in de toekomst hun voordeel mee doen.

Ook interessant