Zoeken
Menu
Social Media: basic marketing voor installateurs Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip, Beeld: Pixabay.com

Social media is belangrijk tegenwoordig. Hoefde je een paar jaar geleden alleen maar een website te hebben, waar je vervolgens helemaal niets mee deed; nu is dat wel even anders. Er is heel veel mogelijk, maar veel installateurs zien door de bomen het bos niet meer. Wij hebben wel wat tips en tricks, doe er je voordeel mee!

Het hele idee van social media is dat je gezien wordt. Je kunt jezelf en/of je bedrijf onder de aandacht brengen. Sommige installateurs zijn heel actief en twitteren elke dag. Anderen plaatsen eens in de week een foto op Instagram. Er zijn ook installatiebedrijven met een bedrijfspagina op LinkedIn. Eigenlijk gaat het erom dat er interactie ontstaat met mensen, want iedereen is een potentiele klant/opdrachtgever. Misschien nog wel belangrijker is dat alle leden uit jouw sociale netwerk zelf ook weer een netwerk hebben. Post je dus een bericht en wordt dat gedeeld, dan leest binnen de kortste keren een veelvoud van jouw connecties dat. 

Marketing

Sociale media zijn perfecte marketing tools. Zeker als je ze regelmatig inzet. Grote(re) bedrijven hebben vaak iemand voor communicatie die ook de social media verzorgd, of ze besteden het uit. Eenpitters en kleine bedrijven roepen vaak dat ze er geen tijd voor hebben. Maar hoeveel tijd kost het nou helemaal? Het is een kwestie van doen, en van regelmaat. Ruim er elke dag tien minuten voor in, dan kom je echt heel ver. En als je ziet dat het resultaat heeft, doordat je bijdragen vaker gelezen worden en je tweets worden geretweet, dan is dat leuk en stimulerend. Probeer er dus een gewoonte van te maken.

Deel je successen

Dat is zo leuk aan social media: je kunt laten zien waar je trots op bent. Een foto van een vers geïnstalleerde warmtepomp, een quote van een tevreden klant; door je successen te delen worden ze groter en krijgen ze letterlijk meer reikwijdte. Je kunt ook sociale media inzetten om personeel te werven, om te sparren met vakgenoten, of om er interessante informatie op te zetten waaruit jouw expertise op bijvoorbeeld het gebied van domotica blijkt. Verder is het zo dat je niet alleen een ‘zender’ bent, maar ook een ‘ontvanger’. Volg mensen die iets interessants/leuks/nuttigs/grappigs te melden hebben. En misschien heb jij het antwoord op een vraag die op een forum is gesteld. Delen, interesse tonen, actief meedoen; het levert je bijna altijd iets op. Al is het alleen maar een goed gevoel.

Kies – of niet

LinkedIn is een vrij zakelijk netwerk. Facebook is meer persoonlijk gericht. Bij Twitter staat de actualiteit voorop, maar heb je maar 280 tekens tot je beschikking. Bij sommige mensen loopt alles door elkaar, anderen hebben zowel een persoonlijk als een zakelijk account. Sommige mensen zijn op meerdere media actief, anderen kiezen voor één kanaal. Daar zijn niet echt richtlijnen voor. Bekijk het allemaal eens rustig, ga na hoe iets werkt, bedenk wat bij je past en wat jij wilt delen en hoe vaak, en kijk ook eens hoe anderen dat aanpakken. Dat geeft inzicht in wat je in elk geval niet wilt, en aan de andere kant doe je inspiratie op. De mogelijkheden van social media zijn eindeloos. Gebruik ze! 

Ook interessant