Zoeken
Menu
'Smart home' populair om energie te besparen Beeld: Pixabay.com

Voor 39 procent van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die 5 of meer Smart Home producten hebben is dit zelfs 50 procent Een groot deel van de energiekosten in huis gaat naar een combinatie van verlichting, huishoudelijke apparaten, elektronica en verwarming. Door de aanschaf van slimme huishoudelijke apparaten, zonwering, verlichting en verwarming kunnen huishoudens hun energierekening eenvoudig omlaag krijgen. Sinds de energieprijzen stijgen, ziet GfK dan ook een toename in de vraag naar energiebesparende oplossingen.

Maar liefst 70 procent van de Nederlanders kent inmiddels iemand die een Smart Home product bezit. De bekendheid met de t­­­erm ‘Smart Home’ is bovendien voor het zesde jaar op rij toegenomen. Nederlandse huishoudens bezitten tegenwoordig gemiddeld al 5 slimme apparaten en maar liefst een vijfde heeft al 7 of meer Smart Home producten in huis. Daarnaast geeft maar liefst 25 procent van de consumenten aan dat hun belangstelling voor Smart Home is toegenomen sinds de Covid-19-pandemie.

Vorig jaar heeft de consument vooral geïnvesteerd in het creëren van een veilig huis. Zo werden veel slimme camera’s en deurbellen aangeschaft. Er is nu vooral een verschuiving van veiligheid naar gemak en energiebesparing, en van beveiliging naar apparaten in het huis en de tuin. Waarbij GfK een stijging van 740 procent in ‘Smart’ vaatwasers zien, een verrassende groei van 105 procent in maaimachines en 147 procent in automatische besproeiing voor in de tuin.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Covid-19 heeft nog steeds veel impact in ons dagelijks leven. Mensen verwachten dat ze ook de komende tijd veel meer tijd in huis spenderen en, indien mogelijk, structureel gedeeltelijk of volledig thuiswerken. We zien dat vooral producten voor in huis en in de tuin belangrijker zijn geworden. Met name bij de doelgroep die al meerdere Smart Home producten in huis heeft, neemt het aantal producten toe.”

Ook verwacht de Nederlander dat de prijs van Smart Home producten niet veel meer gaat dalen. Doordat steeds meer Smart Home producten ook bij woonwarenhuizen en discounters worden aangeboden zijn Smart Home toepassingen ook toegankelijker en betaalbaarder voor mensen met een gemiddeld of lager inkomen. Hierdoor zien deze doelgroepen steeds vaker welke Smart Home oplossingen passen bij hun situatie.

Privacy en veiligheid 

Belangrijke thema’s rond Smart Home blijven privacy en veiligheid. Nederlanders die nog twijfelen om Smart Home producten aan te schaffen geven als belangrijkste redenen privacy en veiligheid aan. Consumenten zijn vooral onzeker omdat ze geen inzicht hebben of, hoe en met wie hun gegevens gedeeld worden. Daarnaast is een kwart van de Nederlanders nog steeds bang dat de apparatuur gehackt wordt.

Consumenten die overwegen om Smart Home producten aan te schaffen oriënteren zich zowel on- als offline. Vervolgens kopen ze de producten met name bij elektronicaspeciaalzaken. Met een spectaculaire groei van 17 procent naar 23 procent, gaan consumenten steeds vaker naar een installateur voor Smart Home producten. Aangezien 61 procent van de consument aangeeft de installatie van Smart Home producten het liefst door iemand anders te laten doen, is de kans groot dat dit percentage nog verder toeneemt.

Spraakassistent

Tweederde van de consumenten kent Google Assistent als spraakassistent, op de voet gevolgd door Siri.  Een op de vijf consumenten heeft zelfs drie of meer spraakassistenten in huis. Ook hier ziet GfK dat naarmate er meer Smart Home apparaten in huis zijn, het gebruik van spraakassistenten voor de bediening van apparaten toeneemt. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een plek in huis veroverd.

Ook interessant