Zoeken
Menu

Onlangs vond het IE Motoren Event 2015 plaats in Amersfoort. Deze stond in het teken van energie-efficiency. Daarom luidde de centrale vraag: hoe kun je energie besparen door nieuwe technieken toe te passen? De antwoorden die fabrikanten van motoren van elektrische aandrijfsystemen gaven, deden mij denken aan de klassieke fout die Microsoft ooit maakte. En Apple niet!

Onlangs vond het IE Motoren Event 2015 plaats in Amersfoort. Deze stond in het teken van energie-efficiency. Daarom luidde de centrale vraag: hoe kun je energie besparen door nieuwe technieken toe te passen? De antwoorden die fabrikanten van motoren van elektrische aandrijfsystemen gaven, deden mij denken aan de klassieke fout die Microsoft ooit maakte. En Apple niet!

Een lager energieverbruik en minder CO2-uitstoot is voor menig eindgebruiker het streven. Daarom biedt de markt de keuze uit diverse energie-efficiënte aandrijfsystemen. Helaas blijkt de energiewinst van deze systemen in de praktijk vaak tegen te vallen. De reden? Er is geen optimale afstemming tussen de verschillende onderdelen van het systeem (motor, ventilator en aandrijving). Zo sprak een collega op het bovengenoemde event een klant die, ondanks de aanschaf van een innovatief systeem, geen of nauwelijks energie bespaarde. Navraag leerde dat hij niet wist dat zijn nieuwe energiezuinige motor door het geringe verlies, op een hoger toerental draaide dan zijn oude exemplaar en dat de ventilator daardoor nu meer stroom gebruikte. Een adequate aansturing had deze situatie voorkomen. Dat bedoel ik met afstemming.

Innovatie leidt tot echte renovatie als alle neuzen dezelfde richting wijzen. Daarvoor is het nodig dat wij als markt onze kennis transparant maken en onze systemen multifunctioneel. Pas dan profiteert de klant optimaal en maken we serieus werk van energie besparen en verduurzaming. Helaas ontmoet ik nog te vaak leveranciers die solitair denken en zich beperken tot het promoten en verkopen van hun eigen producten. Daarbij luidt hun sales-strategie: je bindt klanten aan je door systemen te ontwikkelen die niet uitwisselbaar zijn.

Herkent u deze strategie? Microsoft paste deze ook jarenlang toe. Zij brachten met Windows een besturingssysteem op de markt, dat niet of nauwelijks compatible was. Op deze manier dwong zij gebruikers een life-time verbintenis aan te gaan, met peperdure updates. Concurrent Apple deed het anders: hun updates waren gratis. Bovendien ontwikkelde zij programmatuur, die het mogelijk maakte om op Mac-machines, Office te draaien.

U weet wie de slag om de consument uiteindelijk heeft gewonnen. Laten wij dit voorbeeld volgen en als branche intensiever met elkaar gaan samenwerken. De voordelen hiervan, gun ik onze klanten. Daarom ben ik liever een Apple. U ook?

Lei Gommers

Ook interessant