Zoeken
Menu
Beursnieuws VSK 2018 richt vizier op jonge installateur Foto: Shutterstock

VSK 2018 gaat zich nadrukkelijker op de jonge vakman in de installatiebranche richten. Dat gebeurt vooraf met intensieve social media campagnes; op de beurs met veel aandacht voor beleving. “We triggeren ze om de nieuwe technologie die de installatiebranche slimmer gaat maken, te beleven en er zelf mee aan de slag te gaan”, zegt Patrick Schilte, Business unit manager Bouw & Installatie bij Jaarbeurs.

Vandaag is met een goed bezochte inspiratiesessie de aftrap voor VSK 2018 gegeven. De vakbeurs voor de installatiebranche (6 – 9 februari 2018, in de Jaarbeurs in Utrecht) slaat een nieuwe weg in. Met de slogan Ons vak wordt steeds slimmer. Blijf scherp met VSK! richt VSK 2018 de aandacht op de technologische ontwikkelingen en de veranderingen en kansen die dit met zich meebrengt voor de installateur van nu en de toekomst.

Installatiebranche wordt méér dan W

Patrick Schilte: “Installatietechniek wordt slimmer. Denk aan de opmars van energieneutraal, gezonde en/of intelligente gebouwen, nul op de meter, en Smart Homes. Dat gaat de installatiebranche ingrijpend veranderen. Sanitaire en ook koude- en warmte-installaties bevatten steeds vaker elektronische en IT-componenten. Daarnaast vraagt bijvoorbeeld de vergrijzing om huizen die met slimme technologie mensen in staat stellen langer zelfstandig te blijven wonen. Je ziet dat installatiebedrijven die zich hier op richten, méér werk naar zich toe trekken. Ze nemen de adviesrol op zich en hebben zo een grotere rol in de keten. Om dit goed op te pakken, moeten ook de uitvoerende vakmensen voldoende afweten van de nieuwe slimme technologie, van energiebesparing, van een gezond binnenklimaat. Vakmensen moeten zich doorontwikkelen. Daar gaat de VSK 2018 hen bij helpen.”

Installatietechniek beleven en ervaren

De VSK 2018 stelt de uitvoerende installateurs centraal. En binnen die groep gaat er speciale aandacht uit naar de jonge generatie; de twintigers die gewend zijn met hun smartphone en facebook de wereld tot zich te nemen. Dit alles uiteraard zonder de overige bezoekers, beslissers, architecten en andere voorschrijvens, uit het oog te verliezen. Zij zijn en blijven een belangrijke doelgroep voor de installatiebeurs. Voor hen wordt er een afzonderlijk programma tijdens de beurs georganiseerd, waarbij de nadruk ligt op kennisoverdracht.

Daarnaast staat het programma vooral in het teken van installatietechniek beleven en ervaren. Jaarbeurs zet hier zelf en met haar partners, zoals Uneto-VNI en NVKL een grote stap in. “Op de beurs en op de vele stands worden bezoekers uitgedaagd zelf met techniek aan de slag te gaan, komt er onder andere een (social) Media Café. Naast het kennis- en doe-component bieden we de gelegenheid de beursdag af te sluiten in de Entertain-tent, waar optredens van artiesten zijn en waar je met collega-vakmensen onder elkaar kunt zijn. Een bezoek aan de VSK moet leerzaam zijn, maar ook gezellig,” benadrukt Patrick Schilte. En ik hoop van harte dat de werkgevers hun uitvoerende vakmensen de kans geven naar VSK te komen, om kennis te maken met innovaties. Want het is belangrijker dan ooit dat installatiebedrijven en hun medewerkers innovaties en integrale systeemoplossingen omarmen. Het vak wordt immers steeds slimmer.” VSK 2018 vindt van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 februari 2018 plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. 

Zie ook: www.vsk.nl

Ook interessant