Zoeken
Menu

Het traditionele verdienmodel van installateurs moet op de schop, stelt ING Economisch Bureau in het recent verschenen rapport Installatiebranche in transitie. Dit omdat technologische vernieuwingen en ontwikkelingen van de vraag op een keer zullen botsen met het huidige (product)aanbod van installateurs. De wereld verandert en de installateur moet daarin mee.

In het rapport schetst ING Economisch Bureau ten eerste de huidige positie van de installatiebranche. Die ziet er rooskleurig uit. ‘Door de toename van installaties en complexiteit in gebouwen neemt het belang van de installateur in het bouwproces toe’, stelt het rapport. In 2014 steeg de installatiequote dan ook in alle deelsectoren. De verwachting is dat deze stijging in de aankomende jaren doorzet, mits men slim inspeelt op trends als domotica, energiebesparing en vergrijzing.

Ook in 2015 verwacht ING Economisch Bureau een lichte stijging in omzet binnen de installatiebranche. Vooral installatiebedrijven die afhankelijk zijn van woningbouw zullen een stijging in omzet zien.

De wereld verandert

Naast een schets van het huidige landschap van de installatiebranche, werpt het rapport een blik op de toekomst. ‘Er zijn verschillende maatschappelijke trends die invloed hebben op installatiebedrijven en deze structureel gaan beïnvloeden’, aldus ING Economisch Bureau.

Trends waar de installatiebranche mee te maken krijgt en waarop ingespeeld dient te worden, zijn onder andere: 3D-printing, de overgang van preventief naar predictief onderhoud, decentrale opwekking van energie, domotica en meer renovatie/minder nieuwbouw.  Het rapport stelt dat de installatiebranche momenteel nog niet klaar is voor deze ontwikkelingen: ‘Op diverse plekken is sprake van een 21e eeuwse maatschappij, met specifieke wensen en eisen van klanten, die botst met het aanbod van sommige installateurs dat nog stamt uit de vorige eeuw.’

Weg met ‘uurtje factuurtje’

Vanwege deze trends moeten installateurs hun dienstverlening aanpassen. Het traditionele ‘uurtje factuurtje’ verdwijnt, aldus ING Economisch Bureau. ‘Een gebruiker, bewoner of gebouweigenaar wil geen product meer bezitten maar een oplossing voor zijn wens of behoeften. Geen airco, maar een aangenaam binnenklimaat. Voor installateurs geldt hierbij dat een stap gemaakt moet worden van een strategie van uurtarief per geleverde werkzaamheden naar het (volledig) ontzorgen van de klant.’

Mede door deze trends zal de installateur als individu dan ook verdwijnen. Een installateur gaat deel uitmaken van een netwerk met bedrijven binnen en buiten de keten, die gezamenlijk aan de vraag van de klant voldoen.

Lees het volledige rapport hier.

Ook interessant