Zoeken
Menu
Totaaloplossingen en energietransitie populaire onderwerpen tijdens BouwBeurs 2019 Bron: Jaarbeurs

Van 4 tot en met 8 februari vond BouwBeurs 2019 plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit jaar kwamen er 75.017 bezoekers af op het grootste bouwevent van Nederland. Daarmee is BouwBeurs wederom succesvol te noemen. Bezoekers beoordelen de beurs dit jaar met een 7,3 en noemen de beurs waardevol en interessant.

Het bieden van totaaloplossingen was een belangrijk terugkerend thema. Dit was terug te zien op de het merendeel van de 640 stands en ook op de bouwplaats van de toekomst waar digitalisering, industrialisering en circulair bouwen met elkaar verbonden werden. Tijdens de beurs vonden gedurende de week een groot aantal activiteiten plaats. De best bezochte en tevens best gewaardeerde activiteit was het Houtpaviljoen. Een samenwerkingsverband van een achttal bedrijven actief in houtbewerking. Het R&D programma dat dit jaar een eerste editie beleefde is goed bezocht en gewaardeerd. Ruim de helft van de beoogde doelgroep (architecten en bouwkundig ingenieurs) is langs geweest op het Techforum waar ambassadeurs en andere sprekers inhoudelijke sessies gaven. Ten slotte zijn ook de kennissessies met betrekking tot energietransitie en verduurzaming noemenswaardig. Alle sessies zaten volledig vol. De grote interesse in energie en verduurzaming blijkt niet uit de lucht te vallen, want naast de interesse in constructie- en bouwmaterialen blijkt uit het onderzoek onder bezoekers isolatie een tweede interessegebied dat hoog scoort.

Kennis vergaren

Hoofddoel van het bezoek was voor 81% van de bezoekers het vergaren van kennis. Zij bezochten de beurs om op de hoogte te blijven van nieuwe product- en brancheontwikkelingen. Dit werd bevestigd door de exposanten van BouwBeurs die als feedback teruggeven veel gerichte en inhoudelijke vragen te hebben gekregen. Waar eigen kennis en kunde niet toereikend was werden bezoekers doorverwezen naar collega’s van andere bedrijven. Hiermee werd het thema van BouwBeurs ‘Tijd om de krachten te bundelen’ omarmd en bewijst het thema zijn relevantie meer dan ooit. “Omdat de bouwsector steeds specialistischer wordt en de benodigde kennis gedetailleerder wordt, is het mooi te zien dat bedrijven de krachten bundelen en ook met elkaar samenwerken om mooie resultaten te behalen”, zegt Marian Verheij, brandmanager BouwBeurs. Naast het vergaren van kennis was voor een derde van de bezoekers het onderhouden van hun netwerk een belangrijke reden voor een bezoek aan BouwBeurs. Voor een kwart was het opdoen van nieuwe contacten een van de redenen voor bezoek.

Veel nieuwe bezoekers

Dat de bouw in beweging is blijkt uit het aantal nieuwe bezoekers dat dit jaar BouwBeurs 2019 heeft bezocht. Maar liefst 21% van de bezoekers heeft voor het eerst kennisgemaakt met de beurs. Het merendeel van deze bezoekers zijn zzp’ers, uitvoerders en directeuren die in nieuwe samenstellingen de beurs bezoeken. Opvallend is het animo onder studenten, die zichzelf oriënteren in de bouwwereld en kennis willen maken met potentiële nieuwe werkgevers. Nieuw en oud was gemiddeld ruim 4 uur aanwezig tijdens deze editie van BouwBeurs. Een indicatie dat BouwBeurs 2019 genoeg interessants te bieden had voor elke bezoeker.

Ook interessant