Zoeken
Menu
​Toon uw mensen, niet uw producten! Tekst: Lei Gommers - Foto: Shutterstock

In de vorige eeuw waren vakbeurzen vooral bedoeld om in contact te komen met nieuwe ‘leads’. Mensen hadden een probleem, zochten een oplossing en kwamen daarom naar een beurs. Om die reden zagen de meeste beursstands er destijds uit als complete etalages; tjokvol producten. Laten zien wat je aan techniek in huis hebt, luidde destijds het credo.

Inmiddels zijn we lichtjaren verder. Het internet heeft onze manier van zakendoen ingrijpend veranderd. Via Google vind je tegenwoordig alles wat je nodig hebt: kennis, kunde en producten. En dat binnen enkele seconden, vanachter je laptop of tablet. En toch vertonen de meeste beursstands (en beursmedewerkers) anno 2016 nog steeds een sterke gelijkenis met die van 20 jaar terug.

Beurs blijft in

Opmerkelijk, omdat een stand op een vakbeurs al gauw tienduizend euro - of een meervoud daarvan - kost. De meeste bedrijven verdienen dit soort investeringen op deze manier niet of nauwelijks terug en besluiten het fenomeen ‘beurzen’ vervolgens vaarwel te zeggen. Een terechte keuze? Nee.

Human touch

Volgens mij is een beurs nog steeds van onschatbare waarde. Voor elk bedrijf en zeker ook in onze sectoren: de installatiebranche en OEM. Juist als de techniek relevant is, wordt het verschil gemaakt door mensen. Het zijn namelijk onze supportmedewerkers die de (toegevoegde) waarde van ons bedrijf het beste uitdragen en vertegenwoordigen. Klanten bellen hen op, vertrouwen hen en verwachten support van hen. Daarom schuiven wij onze service-medewerkers tijdens beurzen naar voren, en minder onze directie, MT of Sales-medewerkers. Onze klanten komen namelijk vooral langs om hun relatie met onze ‘mensen’ te onderhouden of verder te verbeteren. Zodat ze erop kunnen vertrouwen dat de samenwerking met ons bedrijf hen comfort en gemak geeft, winst oplevert en hun continuïteit waarborgt. En dat is een bezoek aan onze stand dubbel en dwars waard.

Twijfelt u nog? Ga eens na met wie u zaken doet en waarom? Stel uzelf de vraag: wie of wat lost mijn probleem op? Een mens of een product? Bij wie of wat leg ik mijn lot in handen? Op wie of wat kan ik bouwen? Op de techniek of op een service-medewerker die ik altijd kan bereiken en eeuwig vertrouw?

Ervaar het zelf

Wij denken uw antwoord te weten en investeren daarom in onze medewerkers, en in hun zichtbaarheid. Wat dat voor u betekent? Ik zou zeggen: kom binnenkort langs in een van onze beursstands.


Ook interessant