Zoeken
Menu

Veel installatiebedrijven blijken aan sponsoring te doen. Kleine en middelgrote bedrijven ondersteunen vooral regionale verenigingen en organisaties. Grote bedrijven profileren zich vaker als hoofdsponsor van toernooien en culturele evenementen. Zo voetballen de mannen van De Graafschap met ATAG cv-ketels op hun buik. Dat valt wel op.

De motieven van de sponsoren zijn helder: ze willen iets bijdragen aan de samenleving. In ruil daarvoor staat hun naam op een shirt, een boarding langs een sportveld of anders. Sommige bedrijven ondersteunen enkel financieel, andere bedrijven ‘geven’ ook in de vorm van materiaal of ze nemen een deel van de uitvoering of organisatie op zich. Opvallend is dat alle installateurs heel erg bescheiden zijn over het feit dat ze sponsoren.

‘Het voelt goed’

Jonker Installatiewerk in Uitgeest is al sinds de oprichting van het Internationale Cor Groenewegen Toernooi (ICGT) sponsor. Mede-eigenaar Ellen Jonker: “Dat is nu alweer dertig jaar. Het ICGT is uitgegroeid tot een groot voetbaltoernooi, en dit jaar wordt er voor het eerst een vrouweneditie aan toegevoegd. Het begon ermee dat we werden gevraagd om te helpen bij het opbouwen van de tenten. Dat doen we nu nog steeds. We hebben ook een aantal jaren de beveiliging op ons genomen, totdat het te groot werd om ‘erbij’ te doen. Sindsdien schenken we jaarlijks een vast bedrag. We zijn wel standby voor storingen.” Jonker vindt het belangrijk om iets voor Uitgeest te kunnen doen, maar zegt ook: “We lopen er niet mee te koop, want voor ons is het heel gewoon. Ik denk wel dat het goed voor onze naamsbekendheid, maar we kunnen niet echt ‘meten’ wat het ons nou oplevert. Wij zijn ook niet de enige sponsor voor het ICGT, we maken dat samen met een heleboel andere regionale bedrijven mogelijk en dat voelt goed.”


Volleybal

Een installateur in Drenthe heeft jaren lang de volleybalclub in zijn dorp ondersteunt. Onlangs koos hij ervoor om het sponsorcontract niet te verlengen. “Mijn dochter volleybalt inmiddels niet meer bij de club en ik moet zeggen dat de crisis bij dit besluit toch ook wel een rol speelt. Ik heb mijn ‘plicht’ gedaan en dat gaf me voldoening, maar het is tijd dat een ander het stokje van me overneemt.”


‘Wij-gevoel’ versterken

Op de website van HtW Installatietechniek in Winterswijk prijkt een lange lijst van verenigingen en organisaties die het bedrijf ondersteunt. Directeur Henk Kip licht toe: “Ik zie het zo dat wij door te sponsoren onze klanten bedanken voor hun vertrouwen. We doen iets terug. Wij vullen op die manier het maatschappelijk verantwoord ondernemen in. Ik heb daar geen mooie MVO-certificaten voor nodig, het gaat om het doen en dat laten wij zien. We ondersteunen met geld maar ook met materialen en met persoonlijke inzet.”
HtW ondersteunt op dit moment zo’n twintig verschillende sportclubs en een aantal muziekverenigingen. Henk: “Naast sport en muziek vind ik het ook belangrijk om iets aan natuur, milieu, cultuur en educatie te doen. Een organisatie als het Nationaal Linde-arboretum  vind ik persoonlijk heel mooi. Meer in de lijn van ons vak ligt het technieklokaal voor leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisschool dat wij hebben gefaciliteerd en waarmee we het techniekonderwijs willen promoten. We horen regelmatig van klanten dat ze het mooi vinden dat we dat allemaal doen. Het versterkt het ‘wij-gevoel’ van onze gemeenschap enorm en dat wordt gewaardeerd. Wie goed doet, goed ontmoet; daar geloof ik heel sterk in.”

Ook interessant