Zoeken
Menu
Duurzaamheid alom op de TU boot Tekst en beeld: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip

Na twee jaar stil gelegen te hebben, maakte de TU (Technische Unie) boot weer een ronde door Nederland. In Deventer meerde de drijvende installatiebeurs aan de IJsselkade aan. Er zat even tussen deze en de voorgaande editie door corona, maar daardoor had iedereen er extra veel zin in.

De Blue Rhapsody is voor de tweede keer getransformeerd tot podium voor innovaties op het gebied van installatietechniek. Het schip is zelf ook een technisch hoogstandje. Zo vaart het op 100% Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100), dat is gemaakt van plantenresten en andere organische reststromen. HVO100 wordt ook wel fossielvrije diesel genoemd. Het heeft een schone verbranding en dat geeft tot 85% minder CO-uitstoot. Dat past helemaal bij het TU boot thema van dit jaar: ‘Duurzaamheid samen mogelijk maken: dit is het moment’.

Samenwerken

De vijftig leveranciers zijn verdeeld over twee dekken. Ze demonstreren producten, laten filmpjes zien, staan bezoekers te woord, maar knopen ook onderling contacten aan. Een standhouder: ‘Dat beursthema is heel goed gekozen, de nadruk moet veel meer op ‘samen’ komen te liggen. We hebben natuurlijk allemaal onze eigen expertise en oplossingen, maar de energietransitie is zo groot en complex dat we dat alleen voor elkaar krijgen als we samenwerken. Als ik voor ons zelf spreek: wij zien natuurlijk het liefst dat onze warmtepompen op groene stroom draaien, maar we verkopen geen PV. Een partnership met een partij die dat wel doet is een mooie manier om die combinatie aan te bieden. Dat is letterlijk duurzaamheid samen mogelijk maken.’

Warmtepompradiator en PVT-warmtepomp

Ook aan de afgiftekant is duurzaamheid te optimaliseren. Dat laat Jaga zien met een speciale warmtepompradiator: de Strada Hybrid. Het is een Low-H2O radiator, en dat betekent dat er tot 90% minder water in zit, waardoor het systeem veel sneller opwarmt. De warmtewisselaar is gemaakt van aluminium en koper, en geeft de warmte meteen af. De Strada Hybrid is uitgerust met sensoren die voor een automatische sturing zorgen en dus steeds de juiste werkingsstand activeren. Het PVT-warmtepomppaneel van Triple Solar kreeg al veel aandacht in de media, maar de leverancier heeft nu ook een PVT-warmtepomp. Die is als hybride in de bestaande bouw en als all-electric versie in de nieuwbouw te installeren. Bijzonder is het gebruik van het milieuvriendelijke koudemiddel propaan. Dat de PVT-warmtepomp van Triple Solar heel compact is en nog geen 50 kilo weegt (de meeste warmtepompen wegen meer dan het dubbele), spreekt installateurs ongetwijfeld aan. Het toestel kan in twee delen van krap 25 kilo naar de plek van bestemming worden getild. 

Prefab

Er is nog veel meer te zien. Walraven vestigt de aandacht op prefab oplossingen, net als Bosch Nefit. Vasco staat er met haar plug & play warmtepompboiler Vica. Itho Daalderop toont Vincent, de hybride lucht/water warmtepomp waarvoor ze in mei al in de prijzen viel op de VSK-beurs. Gastheer Technische Unie heeft een mooie opstelling met onder andere een Power Optimizer en een thuisbatterij, dé toekomst als het om duurzaamheid gaat. De TU boot tour 2022 loopt alweer op z’n einde, maar volgend jaar is er – ijs en weder dienende – een nieuwe editie. Leuk om in (de buurt van) je eigen stad (en verkoopkantoor van de Technische Unie) innovaties op installatiegebied te kunnen zien en een goede gelegenheid om te netwerken.

Ook interessant