Zoeken
Menu
Bouwen met spaghetti Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Goflex

Het personeelstekort in de techniek is een probleem. De instroom van jongeren is hard nodig. Goflex, landelijk opleidingsbedrijf in de techniek, geeft daarom regelmatig voorlichting op middelbare scholen. Allerlei activiteiten dagen de scholieren uit. ‘Onze spaghetti challenge is vermaard.’

Een van de adviseurs die middelbare scholen bezoekt, is Michaël Elsenbach. ‘Het is mijn ervaring dat jongelui die al interesse in de techniek hebben uit zichzelf de weg wel vinden. Met de voorlichting hopen we kinderen aan te spreken die van zichzelf nog niet wisten dat ze techniek leuk zouden vinden. Een groot deel van de meiden heeft er bijvoorbeeld nooit aan gedacht. Maar als ze aan onze techniek carrousel meedoen, dan zie je ze enthousiast raken. De carrousel bestaat uit allerlei onderdelen, die verschillende richtingen in de techniek vertegenwoordigen. Een voorbeeld is de zogeheten ‘spaghetti challenge’ en die is echt vermaard. De leerlingen werken in hele kleine groepjes samen. Ze krijgen veertien stokjes spaghetti, een meter tape, een meter touw, en een spekkie voor in de top. Het groepje dat het hoogste bouwwerk maakt, wint. Ze krijgen een kwartier de tijd voor de opdracht en ze gebruiken zonder zich daar bewust van te zijn heel veel vaardigheden die in de techniek van belang zijn.’

Spelletjes

Een andere opdracht in de carrousel is een buigopdracht met knelfittingen. ‘Je kunt daarmee een logo maken. Ik moet zeggen dat die opdracht wel voor leerlingen met iets meer kennis en vaardigheden bedoeld is. Dan moet je al een beetje kunnen buigen, een tekening kunnen lezen, meten. Niet heel moeilijk, maar je wilt natuurlijk ook dat zo’n opdracht een succeservaring is, anders ben je ze echt kwijt. Ik stem de samenstelling van de spelletjes en opdrachten daarom af op de school waar ik naar toe ga. We hebben ook opdrachten met kabels, met stekkers en schakelingen.’ 

Belevingswereld

Elsenbach legt na de opdrachten uit wat ze allemaal gedaan hebben, zoals communiceren, ontwerpen, nadenken over natuurkundige fenomenen, construeren, et cetera. ‘Ze zijn daar dan helemaal verbaasd over. Ik leg ze aan de hand daarvan uit wat techniek inhoudt, en probeer aan te sluiten bij hun belevingswereld. Van warme douche tot mobiele telefoon dus. Ik heb meestal een Goflexer bij me, iemand die al bij ons een opleiding volgt. Hij of zij kan dan vertellen over de opleiding, hoe een werkdag eruit ziet, en vragen van de leerlingen beantwoorden. Kinderen willen altijd weten wat je verdient in de techniek. Mooi is dat. Wat ze ook interessant vinden, is het onderwerp duurzaamheid. Ze willen graag wat horen over zonnepanelen en warmtepompen.’ 

Leerlingen die na de voorlichting enthousiast zijn, mogen voor een rondleiding langskomen in een van de trainingscentra van Goflex. Elsenbach: ‘Het is natuurlijk altijd de vraag wat het effect van deze voorlichtingen is en exact hoeveel inschrijvingen het oplevert. Maar we merken zeker dat er meer meiden op de open avonden komen. In concludeer daaruit dat het wel werkt. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk de interesse voor techniek al te wekken.’ 

Ook interessant