Zoeken
Menu
"ZZP'er zijn kent voor- en nadelen." Foto: shutterstock

​Het OTIB meldde vorig jaar dat er in de technische installatiebranche zo’n 8000 zzp’ers zijn. “Als zzp’er moet ik flexibel zijn: er zijn voordelen maar zeker ook nadelen.”

De groep zzp’ers in Nederland is in de laatste jaren flink gegroeid. Dat geldt ook binnen de installatiebranche. Opdrachtgevers zijn vaak particulieren maar ook aannemers en kleine, middelgrote en grote installatiebedrijven die extra mankracht nodig hebben. 

Er zijn installateurs die altijd al voor zichzelf wilden werken, zoals Nick: “Als peuter liep ik al met een gereedschapskist rond. Ik mocht mijn vader helpen met klussen. Ik vond het ambachtelijke leuk om te doen. Na het behalen van mijn diploma's ben ik in loondienst gegaan en heb veel ervaring opgedaan in het installatievak.  En nu heb ik een eigen bedrijf waar ik mijn ziel en zaligheid kwijt kan.”

Er zijn ook installateurs die voor zichzelf begonnen nadat ze tijdens de economische crisis op straat kwamen te staan. Zoals Bas: “Thuis zitten zag ik absoluut niet zitten. Ik besloot de sprong te wagen en ik mag niet klagen. De belangrijkste eigenschap die je als zzp’er in huis moet hebben? Dat is zonder twijfel flexibiliteit.”

Vijf voordelen en vijf nadelen

Volgens zelfstandig ondernemers zijn dit de grootste voordelen:
   •  je eigen werktijden kunnen bepalen 
   •  vrijheid, eigen baas zijn 
   •  zelf werk en tijd kunnen indelen 
   •  meer werken = meer verdienen  
   •  niet afhankelijk van anderen zijn

Zelfstandig zijn betekent dat je naast je inhoudelijke werk – installeren – ook zelf verantwoordelijk bent voor de hele bedrijfsvoering van je eigen bedrijf. Over die kant van de zaak zijn installateurs niet heel enthousiast, “al dat papierwerk”, wordt er nogal eens gezegd. 
Over het algemeen zien zzp’ers als de grootste nadelen:
   •  administratieve rompslomp 
   •  acquisitie moeten doen 
   •  geen werk, geen inkomsten 
   •  altijd druk, altijd bezig, nooit klaar
   •  geen recht op wia, wao, ww

Aan sommige van die nadelen is nu eenmaal weinig te doen. Het laatste punt is daar een voorbeeld van. Punt één kan heel gemakkelijk worden opgelost door gebruik te maken van goede boekhoudsoftware, zoals die van AGP en Compano Online Software.

Wil je je zo minimaal mogelijk bezig houden met je administratie dan kun je er ook voor kiezen om alles uit te besteden. 

Samenwerken

Om de punten twee, drie en vier te tackelen, is samenwerken het toverwoord. Dat kan op allerlei manieren, zowel georganiseerd als ongeorganiseerd. Dat laatste lijkt het makkelijkst maar als er problemen zijn, betekent dat onmiddellijk een einde aan de samenwerking. Georganiseerd samenwerken kan in de vorm van een coöperatie. Bas: “Als je spelregels afspreekt, weet iedereen waar hij aan toe is. En dan kun je samen een aantal dingen regelen, zoals de acquisitie, de marketing en de inkoop. Ik ben onderdeel van zo’n georganiseerd samenwerkingsverband en samen hebben we een grote slagkracht. We kunnen grote klussen aan, we kunnen uiteenlopende klussen aan waarvoor meerdere disciplines nodig zijn, en we kunnen langlopende klussen aan.”

Ook interessant