Zoeken
Menu

Installateur Martijn Verspeek, zaakvoerder bij Installatiebedrijf Verspeek in Valkenswaard, toerde in september 2015 met Atag Verwarmingen tijdens de Select Dealer Avonden door Nederland. Het thema: U als installateur in 2020. Topavonden, volgens Verspeek, die ook graag zijn visie op de toekomst deelt met Installatieprofs.

De mannen van Atag hoorden de laatste tijd behoorlijk wat negatieve verhalen als ze installateurs vroegen hoe het ging. 'Internet maakt alles kapot.’ ‘De prijzen staan onder druk.’ ‘De branche vergrijst’ en zo meer. Ze wilden daar graag een positieve draai aan geven en ‘U als installateur in 2020’ werd het thema van de tweejaarlijkse dealeravonden. Martijn Verspeek werd gevraagd om zijn medewerking te verlenen, omdat hij actief, positief en innovatief is. “Ik zie overal kansen”, zegt Verspeek. “Ik wil graag laten zien: zo kan het ook. Daarom spreekt het onderwerp installateur van de toekomst me enorm aan.”  

Doe waar je goed in bent

“Gezien de toekomst zijn duurzame technieken natuurlijk belangrijk”, vervolgt Verspeek. “Wij zijn daar een groot voorstander van, maar ik zeg er direct bij: doe waar je goed in bent. Zo leggen wij bijvoorbeeld geen warmtepompen aan. We geloven wel in de techniek, maar wij zijn er niet 100% van overtuigd dat wij onze klanten het beste kunnen bieden. Dat laat ik dan liever over aan een gespecialiseerd installatiebedrijf. Ik verwacht wel dat de complexe systemen van dit moment in de loop van de jaren eenvoudiger en beter worden. Er zijn nu nog te vaak problemen achteraf die allerlei onvoorziene kosten met zich meebrengen. Daar worden klanten niet blij van. Als er in de toekomst een eenduidig en onderhoudsvriendelijk systeem wordt ontwikkeld, dan springen we heel graag in die markt.”

Martijn signaleert dat met name de regeltechniek en koeltechniek zich snel ontwikkelen. “Ik denk dat servicemonteurs de probleemoplossers van de toekomst zijn. Een w-monteur met kennis van regel- en koeltechniek is straks een spin in het web en gaat een mooie carrière tegemoet.” 

Tevreden klanten en sociale media

Het toverwoord voor Martijn is klantgerichtheid. “Tevreden klanten, maar ook tevreden monteurs, zijn van onschatbare waarde voor elk bedrijf. Zij helpen je bedrijf vooruit en geven je zowel bestaansrecht als bestaanszekerheid. Over de toekomst gesproken!”
Naast de focus op de klant is Martijn ook druk met sociale media. Hij legt uit: “Je kunt internet lastig vinden, maar het is er nu eenmaal, dus gebruik het dan ook. Iedereen kan er zijn voordeel mee doen. Zorg dat je weet wat er mogelijk is en zet sociale media goed in. Een voorbeeld: ik zet sommige prijzen op internet. Heel ongebruikelijk in onze branche, zeker omdat we niet de goedkoopste willen zijn, maar ik geef graag een helder beeld. Wij zijn geen prijsvechters, en klanten zien dat onmiddellijk. Wij gaan voor kwaliteit, en daar komen onze klanten op af. Dat ze daarvoor iets meer betalen, weten ze dan op voorhand. Open communicatie is heel belangrijk, dat levert dan weer tevreden klanten op.”

Procesverbetering

 De Atag Avonden waren een groot succes. Heel veel installateurs hebben meegepraat, input gegeven, dingen opgepikt. Martijn: “Ik hoop vooral dat installateurs geïnspireerd zijn geraakt om de toekomst positief tegemoet te treden. De branche is volop in beweging. Doe mee, zie én pak je kansen!”

Zelf gaat hij in 2016 met zijn bedrijf beginnen aan een traject voor procesverbetering. “Veel mensen denken dat dat alleen zinvol is voor hele grote bedrijven. Ik niet: ik wil weten wat er beter, efficiënter, sneller, voordeliger kan. Waarbij de klant natuurlijk voorop blijft staan. Het doel is dat we onze klanten gaan overdonderen door professionaliteit. En het maakt niet uit of dat aan de telefoon is, bij ons op de zaak, tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, of bij de service achteraf. De klanten moeten in de toekomst nergens anders meer naar toe willen.”

Ook interessant